W biznesplanie znajdują się trzy główne elementy. Są to: streszczenie, opis możliwości i prognoza finansowa. Ponadto, biznesplan powinien zawierać listę potencjalnych klientów. Wreszcie, dokument musi zawierać twoją przewagę konkurencyjną, która jest cechą twojego biznesu, która odróżnia go od innych firm w twojej branży.
Z dumą prezentujemy treść stworzoną na zamówienie portalu esinvestment.pl
Streszczenie
Streszczenie biznesplanu powinno być napisane tak, aby przykuć uwagę czytelnika i wskazać mu kluczowe części planu. Powinno być zwięzłe, ale jednocześnie przedstawiać obraz firmy. Powinien również wyjaśniać cel firmy i jej misję. Ponadto, powinien powiedzieć czytelnikom trochę o historii firmy i doświadczeniu w zarządzaniu.
Streszczenie powinno zawierać kluczowe informacje o firmie, w tym o jej założeniu i lokalizacji. Powinno również zawierać istotne kamienie milowe i informacje o rozwoju. Powinno również zarysować produkt lub usługę, którą firma będzie oferować. Powinien również opisywać przewagę konkurencyjną firmy i rosnący popyt na produkt lub usługę.
Streszczenie powinno być napisane na jak najwcześniejszym etapie projektu. Powinno ono przedstawiać projekt w szerokim ujęciu, pozwalając czytelnikom dostrzec najważniejsze aspekty na pierwszy rzut oka. Mapa drogowa projektu może pomóc w stworzeniu tego wysokopoziomowego przeglądu. Wreszcie, dobrze napisane streszczenie będzie w stanie przykuć uwagę interesariuszy spoza projektu.
Streszczenie jest pierwszą sekcją biznesplanu i ma na celu przedstawienie krótkiego przeglądu reszty dokumentu. Powinno ono skusić czytelników i przekonać ich, że biznes jest wart ich czasu i inwestycji. Celem streszczenia jest przyciągnięcie inwestorów poprzez wyjaśnienie, dlaczego biznes jest wyjątkowy i jak będzie się rozwijał.
Prognoza finansowa
Prognozowanie finansowe jest jednym z najbardziej istotnych kroków w biznesplanie. Pomaga przedsiębiorcom przewidzieć przychody i wydatki oraz opracować skwantyfikowane cele, które pozwolą im rozwijać biznes. W przypadku biznesu detalicznego, prognoza obejmuje szacunki sprzedaży dla kategorii produktów i bazy klientów. Informacje te są następnie wykorzystywane do tworzenia rachunku zysków i strat, bilansu oraz rachunku przepływów pieniężnych.
Ważne jest, aby w prognozie finansowej zawrzeć zarówno najlepszy jak i najgorszy scenariusz. Pomoże to inwestorom i kredytodawcom przeanalizować Twój biznesplan i pomoże Ci zabezpieczyć finansowanie. Pomoże to również wyznaczyć kurs na większe zyski i wzrost. Ponadto, prognoza finansowa powinna być jak najbardziej realistyczna.
Włączenie prognozy finansowej do biznesplanu ma kluczowe znaczenie, ponieważ pomaga właścicielowi firmy zrozumieć, czy jego pomysł na biznes jest opłacalny pod względem finansowym. Oprócz tego, że prognoza finansowa jest przydatna dla kredytodawców i inwestorów, może pomóc przedsiębiorcom w ocenie rentowności nowych koncepcji biznesowych. Możesz skorzystać z narzędzia, które pomaga tworzyć i utrzymywać dokładną prognozę w oparciu o dane w czasie rzeczywistym z różnych źródeł.
Aby sporządzić wiarygodną prognozę finansową, właściciel firmy musi stworzyć kompleksowy model biznesu. Następnie powinien uwzględnić wszystkie istotne spostrzeżenia ze swojego biznesu i zintegrować je w procesie prognozowania finansowego. Dodatkowo ważne jest, aby opracować efektywny proces raportowania. Oznacza to zdefiniowanie raportów, które są łatwe do odczytania i które dają właścicielowi jasny obraz kondycji firmy. Raporty powinny również dostarczać mierniki wydajności, operacyjne KPI oraz pakiety danych.
Oprócz prognozy sprzedaży, powinieneś zawrzeć również prognozę finansową dotyczącą kosztów operacyjnych firmy. Prognoza powinna być podzielona na miesiące i powinna zawierać punkty cenowe oraz liczbę jednostek, których sprzedaży się oczekuje. W pierwszym roku prognoza powinna zawierać zarówno koszty ogólne, jak i operacyjne.
Oprócz prognozy sprzedaży powinieneś uwzględnić koszty sprzedanych towarów (COGS). Wydatki te są często skorelowane z liczbą pracowników. W rezultacie powinieneś prognozować koszty sprzedanych towarów (COGS), a różnica między przychodami a COGS to prognozowana marża brutto.
Podobne tematy