Przekazanie wypowiedzenia o zwolnieniu z pracy to trudna rozmowa. Możesz sprawić, że ta wiadomość będzie bardziej przystępna, wyjaśniając dlaczego podjęto taką decyzję. Jeśli pracownik czuje, że zawinił, to podanie mu przyczyny może pomóc mu uporać się z tą wiadomością. Jednak każda sytuacja związana ze zwolnieniem będzie inna. Być może zwalniasz kluczowego pracownika, który posiada wiedzę instytucjonalną i doświadczenie. Możliwe jest również, że pracownik ten posiada cenne umiejętności i wiedzę, którą może się podzielić.
Prezentujemy Państwu treść opracowaną z udziałem esinvestment.pl
Powiadomienie pracowników z wyprzedzeniem
Zgodnie z ustawą o dostosowaniu i przekwalifikowaniu pracowników (Worker Adjustment and Retraining Notification Act, WARN) pracodawca musi powiadomić pracowników z wyprzedzeniem o zwolnieniu, zamknięciu zakładu lub jego przeniesieniu. Prawo wymaga również, aby pracodawca powiadomił wyznaczonego urzędnika stanowego lub lokalnego, w zależności od struktury społeczności. Pracownicy zrzeszeni w związkach zawodowych nie muszą otrzymywać indywidualnych zawiadomień WARN, ale nadal mogą być zobowiązani do ich dostarczenia. Treść zawiadomienia będzie zależała od odbiorcy.
Podczas gdy wielu pracodawców jest zobowiązanych do dostarczenia 60-dniowego zawiadomienia, mniejsze firmy mogą nie być prawnie zobowiązane do przestrzegania tej zasady. Niezależnie od tego, kluczowe jest ustalenie wszystkich szczegółów przed zwolnieniem pracowników, ponieważ brak informacji może prowadzić do poczucia niechęci i zamieszania. Pracownicy powinni być traktowani z szacunkiem i sprawiedliwie, niezależnie od tego, co dzieje się z ich stanowiskiem. Nie jest niczym niezwykłym, że pracodawca redukuje stanowiska w celu zaoszczędzenia pieniędzy lub zmniejszenia liczby pracowników.
Komunikowanie się z nimi
Jeśli komunikujesz się z pracownikiem w sprawie zwolnienia, upewnij się, że zapowiedź została przekazana w odpowiednim czasie. Jeśli zwolnienie jest nagłe, upewnij się, że nakreślisz, dlaczego ma ono miejsce i jak nowa struktura wpłynie na organizację. W ten sposób pokażesz, że jesteś zaangażowany w realizację wizji i wartości firmy, a także upewnisz ciężko pracujących pracowników, że firma nie będzie zwalniać kolejnych osób w najbliższym czasie.
W dniach następujących po zwolnieniu ważne jest, aby pracownicy zrozumieli proces i znali swoje obowiązki. Oznacza to spotkanie z kierownictwem i pracownikami działu kadr w celu nakreślenia harmonogramu wydarzeń. Należy również omówić zestaw narzędzi komunikacyjnych i zarezerwować czas na zadawanie pytań i wyjaśnianie wątpliwości. Pamiętaj, aby po spotkaniu wyjaśnić, że masz wskazówki dotyczące kolejnych kroków. Pamiętaj, aby przewidzieć czas na dyskusję, tak aby pracownicy czuli się komfortowo dzieląc się z Tobą swoimi doświadczeniami.
Świadczenia z tytułu ubezpieczenia od bezrobocia
Mówiąc pracownikowi o zwolnieniu, należy wyjaśnić, w jaki sposób można kontynuować otrzymywanie świadczeń z tytułu ubezpieczenia od bezrobocia. W zależności od stanu, w którym mieszkasz, zasiłek dla bezrobotnych może zastąpić część Twojej wypłaty. Jednak stawka podatkowa od tych świadczeń może wzrosnąć. Świadczenia z tytułu ubezpieczenia od bezrobocia są również opodatkowane, więc kluczowe jest zrozumienie wymagań dotyczących złożenia wniosku. Na szczęście Consolidated Omnibus Budget Reconciliation Act (COBRA) chroni uprawnionych pracowników. COBRA pozwala pracownikowi na kontynuowanie ubezpieczenia zdrowotnego przez okres do 18 miesięcy.
Jako pracodawca musisz upewnić się, że zwolnienie było uzasadnione, ponieważ nie wszyscy pracownicy są uprawnieni do otrzymywania tych świadczeń. Możesz zaakceptować lub zakwestionować roszczenie pracownika, w zależności od okoliczności. Jeśli pracownik został zwolniony dobrowolnie, możesz zasygnalizować akceptację lub odrzucić ją, nie robiąc nic. Tak czy inaczej, musisz odpowiedzieć stanowemu wydziałowi ds. bezrobocia w określonym czasie. Ostatecznie musisz upewnić się, że robisz wszystko, co możesz, aby zminimalizować koszty bezrobocia twojego pracownika.
Podobne tematy